zaterdag 27 april 2013

lekker bakken week 1


Regelmatig kom ik bij een klant waar het heerlijk ruikt in huis. In de oven staat een heerlijke taart of cake te garen. Als ik geluk heb gaat het wekkertje wanneer ik er nog ben. En mag deze lekkerbek een stukje proeven. Al verschillende keren heb ik het recept mee naar huis genomen zodat manlief mee kan genieten. Vanaf nu zorg ik dat jullie ook kunnen genieten van al dit lekkers, door de recepten met jullie te delen. Cakes en taarten uit andere landen, familierecepten en nog veel meer.
Mijn streven is om elk weekend 1 recept uit te proberen en jullie daarna lekker te maken, zodat daar ook de schorten weer van de haak gaan en de oventjes weer opgewarmd worden.

Ik ben vorige week begonnen met een Poolse chocolade cake genaamd Murzynek.
Al zag mijn variant er toch iets anders uit dan die van mijn Poolse klant, het smaakte ons best.

Poolse Murzynek
Mijn Murzynek
Het recept:

-1,5 glas meel
-0,5 glas suiker
-5 el cacaopoeder
-250gr roomboter
-1tl bakpoeder
-4 eieren
-6el water

Het water met de cacao koken, suiker toevoegen en roeren totdat de suiker helemaal is gesmolten.
3 a 4 minuten laten koken zodat je met een vork stroperige dunne draadjes kunt halen uit de pan.
Nu de boter erbij en helemaal laten smelten, en helemaal door het cacaomengsel heen roeren.pan van het vuur afhalen en iets af laten koelen.ondertussen de eieren splitsen en het eiwit goed stijf kloppen. De eigele een voor een door het mengsel roeren, daarna meel en bakpoeder toevoegen.Als laatste het opgeklopte eiwit erdoorheen scheppen. in een gewenst cakevorm gieten en 40 minuten in een 160 graden voorverwarmde oven.

Iets af laten koelen, poedersuiker erop en smullen maar!


Geen opmerkingen: